ALBLASSERDAM – In Alblasserdam en omgeving was donderdagochtend 20 april 2017 rond 10.20 uur een zware dreun te horen. Deze werd veroorzaakt door een testvlucht met een F16. De straaljager vloog tijdens de testvlucht door de geluidsbarrière. De testvlucht bestaat onder meer uit een unrestricted climb-out. Dit houdt in dat de vlieger met het toestel zo snel mogelijk met vol vermogen klimt.

Supersoon
Later volgt de supersonic run: de F-16 gaat supersoon vliegen. De vlieger vliegt dan geautoriseerd door de geluidsbarrière. Dit zorgt voor een sonic boom. Tijdens de supersonic run worden zowel vlieggedrag als motorgedrag onder supersone condities gecontroleerd.

1200 kilometer per uur
De vlieger gaat door de geluidsbarrière omdat hij op dat moment supersoon vliegt: het toestel verplaatst zich sneller door de lucht dan het geluid. Dit kan alleen als de F-16 harder dan 330 meter per seconde of 1.200 kilometer per uur vliegt. Het doorbreken van de geluidsbarrière gaat gepaard met een schokgolf. Dit is op korte afstand hoorbaar, vaak als 2 knallen omdat de voor- en achterkant van het vliegtuig door de geluidsbarrière gaan. Door de doorgaans korte tijd tussen de 2 knallen wordt meestal 1 doffe dreun (sonic boom) waargenomen. De vlieger hoort al het geluid dat het toestel veroorzaakt (extern) niet. Het geluid beweegt zich namelijk langzamer voort dan de vlieger en bereikt hem dus nooit.

Checks
Na de supersonic run keert de F-16 terug naar het luchtruim rond de vliegbasis voor een volgende serie checks.

Foto: Kees Molenaar.